JAARVERSLAG 2013
Het bestuur van de Stichting O.P.A. De Hussel had zich voor het kalenderjaar 2013 een aantal doelen gesteld t.w.:
01. Bijdragen verlenen voor onderhoud en verzorging van de kinderboerderij.
02. Bijdragen verlenen voor onderhoud van planten en dieren in en om de school.
03. Het opbouwen van een financiële reserve voor een nieuwe bus en nieuwe hekwerken.
04. Renovatie van de ondergrond van de kinderboerderij.
05. Het ophalen van 650.000 kg oud papier.
06. Nieuwe kleding voor de vrijwilligers.
07. Aanschaf van O.P.A.-vlaggen.
08. Nieuwe vormen van inkomsten bekijken zoals: NL.Doet – Beursvloer – inzamelen plastic.
09. Verdere aflossing huurschuld Industrieweg.
10. Buitenreclame Industrieweg.
Het onderhoud en de verzorging van de planten en dieren in en om de school is naar behoren verlopen. Op verzoek van de dierenverzorgers komt de groep een aantal maal per jaar bij elkaar om eventuele verbeterpunten te bespreken. Van deze gesprekken worden verslagen gemaakt die de medewerkers doorgestuurd krijgen.
Door terugloop van de financiën is er geprobeerd om andere sponsors te zoeken. Dit leidde o.a. tot meedoen aan de actie van de Dekamarkt. Deze actie leverde door grote inzet van een paar medewerkers ( o.a. het opzetten van een kinderboerderijtje bij de ingang van de winkel ) een bedrag op van € 2.000,00, welke in 2014 overgemaakt zal worden. Hierdoor kan een groot deel van het achterstallig onderhoud gerealiseerd worden.
Het opbouwen van reserves is nog niet mogelijk gebleken, vooral doordat er minder oud papier opgehaald is ( – 25.400 kg ) en een paar grote onverwachte uitgaven aan de bus en aan ongediertebestrijding.
In 2013 werd in totaal 547.615 kg opgehaald, daardoor konden de punten 6-7-9-10 niet gerealiseerd worden.
Met betrekking tot punt 8 is er besloten om mee te doen aan NL Doet.
Bij de actie van de Dekamarkt is er wel een 3 meter lange banner gemaakt voor O.P.A. . Dit is in samenwerking gedaan met Mediabedrijf Benancy en printbedrijf Budgetbanners b.v. uit Enkhuizen, die de banner ook gratis leverde.
DE BUS
De bus wordt op een lease-basis via de firma Auto-totaal in bruikleen gebruikt. Daarvoor wordt maandelijks een bedrag van € 48,51 overgemaakt. De bus is voor dit bedrag ook verzekerd.
Fanfare Irene huurt de bus 1x per maand op vrijdagavond voor het ophalen van oud papier in de straten en wijken van Grootebroek-Noord. De financiële bijdrage hiervoor bedraagt €195,00 per jaar.
Aan brandstof is een totaalbedrag van € 2.099,98 besteed. Dit is € 173,70 minder dan in 2012.
Aan wegenbelasting was een bedrag van € 1465,00 verschuldigd. Een daling van € 5,71 t.o.v. 2012.
De bus wordt ingezet bij
- Het ophalen van oud papier
- Het doen van bijzondere boodschappen voor school
- Bij de avondvierdaagse
- Sportdagen en atletiekdag
- Het vervoer van brood naar Sprookjeswonderland en Bonte Piet
- Het achtste jaarskamp
- Vervoer van dieren
- Het wegbrengen van grof vuil
Voor privé-gebruik wordt een bijdrage gevraagd voor de gemaakte onkosten
DE AANHANGWAGEN
De aanhangwagen ( met huif ) is ingezet bij het ophalen van oud papier en het wegbrengen van grof vuil. Ook wordt deze ingezet bij het Appelscha-kamp en de sportdagen.
AANKOPEN
Dit jaar zijn er geen grote aankopen gedaan. Aangeschaft werden: een kachel voor de opslag, een Vlaamse Reus, tuinhandschoenen, roofvogelstandaard, diverse planten voor de onderbouw en planten voor de plantenbakken. Totaal: € 253,95
INDUSTRIEWEG
De betalingsachterstand voor de huur van het pand aan de industrieweg, ontstaan in de jaren 2010-2011, bedroeg op 31-12-2013 nog € 3500,00.
In 2012 is er niets afgelost. Met de verhuurder zijn afspraken gemaakt over de betalingen van de achterstand.
WEB-SITE
In 2013 is officieel de website: Stichting-opa-dehussel.nl van start gegaan. Nancy Mozer heeft een en ander tot stand gebracht.
Op de website zal het nieuws van de Stichting OPA verschijnen, samen met al het nieuws over de kinderboerderij. Een en ander zit in de opstartfase en zal in het komende jaar worden uitgewerkt.
OPGEHAALD OUD PAPIER KALENDERJAAR 2013
MAAND | PERSWAGEN | AANTAL KEER | CONTAINERS | AANTAL | TOTAAL |
Januari 2013 | 44.000 | 3 – 8 | 17.675 | 25 | 61.675 |
Februari | 31.060 | 3 – 8 | 10.040 | 4 z. | 41.100 |
Maart 2013 | 32.720 | 3 – 8 | 9.420 | 3 z. | 42.140 |
Totaal1ste kw | 107.780 | 9 – 24 | 37.135 | 25/ 6 z. | 144.915 |
April 2013 | 34.460 | 3 – 8 | 9.640 | 3 z. | 44.100 |
Mei 2013 | 39.120 | 4 – 10 | 15.540 | 5 z. | 54.660 |
Juni 2013 | 32.160 | 3 – 8 | 11.140 | 4 z. | 43.300 |
Totaal 2e kw | 105.740 | 10 – 26 | 36.320 | 12 z. | 142.060 |
Juli 2013 | 34.820 | 4 – 11 | 8.980 | 3 z. | 43.800 |
Augustus | 28.620 | 3 – 8 | 11.040 | 4 z. | 39.660 |
September | 32.080 | 3 – 8 | 10.240 | 3 z. | 42.320 |
Totaal 3ekw. | 95.520 | 10 – 27 | 30.260 | 10 z. | 125.780 |
Oktober | 30.440 | 3 – 8 | 10.960 | 4 z. | 41.400 |
November | 31.860 | 3 – 8 | 12.540 | 4 z. | 44.400 |
December | 37.960 | 3 – 8 | 11.100 | 4 z. | 49.060 |
Totaal 4ekw. | 100.260 | 9 – 24 | 34.600 | 12 z. | 134.860 |
Totaal: 2013 | 409.300 | 38 – 101 | 138.315 | 25c/40 z | 547.615 |
Totaal: 2012 | 440.480 | 39 – 104 | 131.835 | 577 c | 573.015 |
Verschil | – 31.180 | -1 / -3 | + 6.480 | – 25.400 |
$1· C= gaascontainers
$1· Z= zeecontainers
OPMERKINGEN OPGEHAALD OUD PAPIER 2013
In januari 2013 zijn wij met de dagploeg overgestapt van gaascontainers naar zeecontainers. Er is door de dagploeg 6.480 kg meer opgehaald dan in het jaar 2012. Dit komt gedeeltelijk doordat er s’avonds met de perswagens geen oud papier meer bij de opslag wordt opgehaald. Doordat er op de dinsdagavonden minder papier aan de weg gezet wordt is er in totaal in 2013 31.180 kg minder opgehaald met de perswagens. Opgemerkt moet wel worden dat er ook 1 avond minder oud papier opgehaald is. Dit is rond de 10.000 kg.
RECORDS
Schooljaar 2008 /2009 683.811 kg
Maandrecord avondploeg: 66.860 kg juni 2005
Kwartaal record 183.720 kg tweede kwartaal 2009
Maandrecord dagploeg 18.190 kg januari 2011
Maandrecord totaal 71. 740 kg december 2008
INZET VRIJWILLIGERS 2013 AVONDPLOEG
In het jaar 2013 hebben in totaal 21 vrijwilligers geholpen bij het ophalen van oud papier. Twee keer in de maand op dinsdagavond en een keer in de maand op vrijdagavond. De volgende vrijwilligers hebben hierbij de afgelopen 3 jaar geholpen.
NAAM | 2013 | 2012 | 2011 |
1. Rolf Kapinga | 24 | 32 | 33 |
2. Ton Boersma | 21 | 28 | 16 |
3. Sjaak Fecken | 18 | 20 | 14 |
4. Ben Mozer | 17 | 1 | – |
5. Martin de Vogel | 17 | 11 | 16 |
6. John de Haan | 15 | 11 | 14 |
7. Douwe Jole | 14 | 12 | 13 |
8. Klaas Bimmerman | 13 | 2 | – |
9. Marit Everaarts | 12 | $1- | – |
10. Ilona Stolwijk | 11 | 12 | 13 |
11. Robert Dekker | 9 | 11 | 10 |
12. Edward Renout | 9 | 9 | – |
13. Paul Takken | 9 | 11 | 11 |
14. Bob Sas | 8 | 7 | 8 |
15. Vincent de Waard | 7 | 10 | 10 |
16. Hans de Vogel | 7 | 7 | 6 |
17. Mariëlle Snijders | 5 | 2 | – |
18. Fabian Snijders | 4 | – | – |
19. Jacco Huijssoon | 3 | – | 9 |
20. Arno Bernard | 2 | 8 | 5 |
21. Mariska Huijssoon | 2 | – | – |
22. Andre de Vogel | 1 | 4 | 6 |
23. Domenique de Haan | – | 9 | 13 |
24. Hans Koenis | – | 8 | 7 |
25. Ramon Beyert | – | 8 | 9 |
26. Erwin Beyert | – | 5 | 5 |
27. Sietse Kool | – | 5 | 12 |
28. Nick Muiser | – | 2 | – |
29. Erwin Fecken | – | 1 | – |
30. Patrick M. | – | 1 | – |
DAGPLOEG
De dagploeg bestaat uit
- John de Haan
- Hans de Vogel
- Ton Boersma
Extra ingevallen in 2013: Sjaak Fecken
De dagploeg haalt bijna dagelijks oud papier op bij bedrijven en particulieren. Zij doen dit op maandag-dinsdag-woensdag-donderdag-vrijdag met het busje vanuit de opslag aan de Industrieweg 18 unit 6A.
Op dinsdag halen zij op bij:
D.A. Enkhuizen – Dierenzaak de Moel Enkhuizen – loodgietersbedrijf Nic Poen Enkhuizen – Pancratiusschool Enkhuizen – café ’t Ankertje Enkhuizen – stationsrestauratie Enkhuizen – VVV Enkhuizen.
Lightstore Middenweg Bovenkarspel – Omringwinkel Middenweg Bovenkarspel – Basic Design Middenweg Bovenkarspel – Vakantie experts Middenweg Bovenkarspel-sportcentrum Machteld Stins Bovenkarspel – fa. Hoek VT Bovenkarspel.
Op woensdag:
Socicom werkplaats Enkhuizen – magazijn Draka/Polva Enkhuizen.
Op donderdag:
Krantenbezorging Raven Nieuweweg Hoogkarspel – folderbezorging Raven Keesmanlaan Hoogkarspel – Spigtschool Hoogkarspel – Skitteljacht/ ’ t Kerspel Hoogkarspel – apotheek – tandartskliniek – dokterkliniek Hoogkarspel – bibliotheek Hopogkarspel – winkelcentrum Hoogkarspel. Bakkerij Gerard Besseling Grootebroek
Op vrijdag:
Gemeentehuis Bovenkarspel – div. bedrijven aan De Tuin Bovenkarspel- fa. Welkoop Industrieweg Grootebroek.
Op afroep is er opgehaald bij:
$1- Mailbedrijf Mail Unlimited te Hem
$1- Mailbedrijf Oosterwijzend Hoogkarspel
$1- DA Bovenkarspel
$1- Draka/Polva Zoutketen Enkhuizen
$1- Blokker Tuin te Grootebroek
$1- Bedrijkf Hoorn 80
$1- Basisschool ’t Palet GRootebroek
$1- Clusiuscollege Grootebroek
$1- Praktijkschool Grootebroek
$1- Rabobank Zwaagdijk Oost
$1- Fa. Harder steenhouwerij Hoogkarspel
$1- Fa. Reus tuindersbedrijf Oosterwijzend
$1- Fa. de Wit Tuindersbedrijkf Verlengde Raadhuislaan Grootebroek
$1- Basisschool De hussel Grootebroek
$1- Fam. v.d. Wal Bovenkarspel
$1- Kerner Fit for Animals dierenzaak Bovenkarspel
$1- Computerzaak Bovenkarspel
$1- Polski levensmiddelen Bovenkarspel
$1- Fa. Shiptron Schepenwijk Enkhuizen
$1- Mastenmakerij Enkhuizen
Afgevallen zijn in 2013:
$1- firma Marskramer ( opgeheven )
$1- firma DA drogisterij Hoogkarspel ( andere eigenaar )
Bij bakkerij G. Besseling aan de Wijzend wordt behalve oud papier ook brood opgehaald. Dit wordt gebracht naar:
$1- Kinderboerderij De Hussel te Grootebroek
$1- Kinderboerderij Sprookjeswonderland Enkhuizen
$1- Dierenambulance Hoorn
$1- Bonte Piet Midwoud
$1- Dieren in de omgeving van de opslag aan de industrieweg
$1- Paardenmanege.
HOEVEELHEDEN OUD PAPIER – HISTORIE
Basisschool De Dubbeldekker/Hussel is vanaf het kalenderjaar 1976 actief bezig met het ophalen van oud papier. Vanaf 2010 is het ophalen van het oud papier in een Stichting overgegaan, waarbij de gelden in eerste instantie bestemd zijn voor behoud, onderhoud en verzorging van de kinderboerderij en de planten en dieren in en om de school.
Vanaf 1988 staan de hoeveelheden officieel geregistreerd.
JAAR | HOEVEELHEID | JAAR | HOEVEELHEID |
1988 | 67.780 | 2001 | 444.810 |
1989 | 83.200 | 2002 | 464.097 |
1990 | 165.600 | 2003 | 525.837 |
1991 | 177.512 | 2004 | 585.856 |
1992 | 173.925 | 2005 | 626.515 |
1993 | 199.520 | 2006 | 623.996 |
1994 | 198.535 | 2007 | 657.004 |
1995 | 205.860 | 2008 | 682.204 |
1996 | 255.745 | 2009 | 683.811 |
1997 | 275.460 | 2010 | 632.825 |
1998 | 320.120 | 2011 | 614.235 |
1999 | 401.352 | 2012 | 573.015 |
2000 | 467.530 | 2013 | 547.615 |
TOTAAL | 1988-2013 | 10.653.959 | |
Geschatte hoeveelheid | 1976 -1988 | 450.000 | |
TOTAAL | 11.103.959 |
De laatste 5 jaar is er ondanks de nieuwbouw in plan Oosterweed sprake van een afname van het aanbod oud papier. Dit komt o.a. door een terugval van de economie, minder aanbod op de ophaalavonden en het feit dat een aantal aanbieders hun oud papier op een andere manier later verwerken.
De medewerkers/vrijwilligers doen er alles aan om deze dalende lijn te doen veranderen in een stijgende lijn. Helaas is dit ook dit laatste jaar nog niet gelukt.
FINANCIEEL VERSLAG STICHTING OPA DE HUSSEL 2013
INKOMSTEN UITGAVEN
01 | Saldo 01-01-2013 | € | 931,06 | 07 | Uitgaven onkosten bus | € | 1.625,40 | |
02 | Jaarbijdrage bus Irene | € | 190,00 | 08 | Brandstof/diesel | € | 2.99,98 | |
03 | Inkomsten O.P.A. 2013 | € | 18.306,76 | 09 | Wegenbelasting | € | 1.65,00 | |
04 | Dieselbijdrage derden | € | 77,00 | 10 | Onderhoud dieren/div | € | 1.553,21 | |
05 | Gift N. Slagter | € | 100,00 | 11 | P.R. + vrijwilligers | € | 3.661.29 | |
06 | Kontant in kas 31-12-13 | € | 99,59 | 12 | Aankopen | € | 253,95 | |
13 | div. voer dieren | € | 2.183,28 | |||||
14 | Diversen | € | 5.903,58 | |||||
15 | Saldo 31/12-2013 | € | 963,72 | |||||
TOTAAL | € | 19.709,41 | TOTAAL | € | 19.709,41 | |||
OPMERKINGEN:
04. Voor het lenen van de bus door derden wordt een bijdrage gevraagd voor vergoeding van de brandstof.
05. Gemeenteraadslid N. Slagter stelde zijn wachtgeld beschikbaar voor Stichtingen en verenigingen van Stedebroec
07. Uitgaven o.a. voor: APK-lease/verzekeringskosten ( € 48,51 p.m. ) –reparatie ( € 447,45 ) -wasbeurt ( 3x )
08. Er is 41 getankt. Totaal 1801 liter.
09. Wegenbelasting € 122,00 per maand.
10. Afvalcontainers, ongediertebestrijding, sleutels, verf, div. reparaties.
11. P.R. kerstkaarten, kerstpakketten, afscheid, nazitten, bloemetje zieken, jaaruitje, aardigheidje dierenverzorgers, koffie/thee
12. aankopen: div. benodigdheden dieren/planten in en om de school, 2x Vlaamse reus-tuinhandschoenen-roofvogelstandaards
13. bankkosten-huur Industrieweg – dierenarts – elektriciteit – Appelscha bijdrage- div. belastingen.
OPENSTAANDE POSTEN 1/1-2014
01. huur opslag Industrieweg € 3.500,00
02. toegezegde bijdragen De Hussel € 614,00
03. openstaande rekeningen € 281,94
04. bijdragen Appelscha 2012/2013 …………………
05. For Ever Young 2012/2013 …………………
TOTAAL € 4.395,94
NOG TE ONTVANGEN 1/1-2014
In kas 1/1 – 2014 € 99,59
Saldo bank 1/1/-2014 € 963,72
Tegoed bijdrage OPA vierde kwartaal 2013 € 4.374,10
Bijdrage Dekamarkt € 2.000,00
TOTAAL € 7.437,41
TE VERWACHTEN EXTRA UITGAVEN 2014
Reparatie versnellingsbak bus en nieuwe banden € 2.000,00
Opknappen kinderboerderij € 2.000,00